Konsorcjum Ingenieria IDOM Internacional S.A. (IDOM) i Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu (BPK) na zlecenie Zamawiającego - PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. jest wykonawcą opracowania “Studium wykonalności dla budowy linii dużych prędkości Warszawa-Łódź-Poznań/Wrocław”.
Przedsięwzięcie polegające na budowie linii dużych prędkości Poznań/Wrocław – Łódź – Warszawa wynika bezpośrednio z "Programu budowy i uruchomienia przewozów kolejami dużych prędkości w Polsce", dokumentu strategicznego, przyjętego uchwałą Rady Ministrów Nr 276/2008 w dniu 19 grudnia 2008 r.
Do projektu budowy KDP odniesiono się także w wielu krajowych dokumentach strategicznych, przede wszystkim w:
- Strategii dla transportu kolejowego do roku 2013 (przyjętej przez Radę Ministrów w dniu 17 kwietnia 2007 r.), która przewiduje rozwój atrakcyjnej kolejowej oferty przewozowej poprzez budowę nowoczesnego systemu kolei dużych prędkości (V>300 km/h),
- projekcie Master Planu dla transportu kolejowego w Polsce do 2030 roku, w którym KDP jest jednym z elementów docelowej sieci kolejowej w 2030 r.
Przedsięwzięcie uwzględniono w wizji kształtowania podstawowych elementów sieci kolejowej w perspektywie 2030 roku, zamieszczonej w Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030.
Celem przedsięwzięcia określanego, jako budowa linii dużych prędkości Poznań/Wrocław – Łódź – Warszawa jest stworzenie nowoczesnego systemu pasażerskiego transportu kolejowego oraz likwidacja barier transportowych pomiędzy Wrocławiem, Poznaniem, Łodzią i Warszawą, poprzez budowę linii kolejowej dużych prędkości.
Główne korzyści płynące z uruchomienia tej linii to przede wszystkim skrócenie czasu przejazdu i poprawa komfortu podróżowania między głównymi aglomeracjami kraju i tym samym podniesienie spójności gospodarczej, przestrzennej i społecznej kraju. Redukcja czasu podróży w połączeniach objętych siecią kolei dużych prędkości (KDP) przyczyni się do stworzenia bardzo atrakcyjnej oferty przewozowej w porównaniu z transportem samochodowym i lotniczym.
Dzięki połączeniu linii KDP w węzłach aglomeracyjnych i poprzez łącznicę z Centralną Magistralą Kolejową, ta nowa infrastruktura stanie się elementem integrującym dużą część sieci kolejowej w Polsce i odciąży istniejące linie. W ten sposób pozytywne skutki budowy KDP będą odczuwalne nie tylko dla mieszkańców województw, przez które ta linia będzie przebiegała, ale również dla podróżnych z innych regionów.
Przedsięwzięcie obejmuje:
- Budowę dwutorowej linii KDP na odcinku Warszawa - Łódź - Poznań/Wrocław, z rozgałęzieniem linii w kierunku Wrocławia i Poznania w okolicy Nowych Skalmierzyc w tym budowę łącznika głównej linii z Centralną Magistralą Kolejową na odcinku Jaktorów – Korytów. Standard techniczny będzie pozwalał na poruszanie się pociągów z prędkością do 350 km/h.
- Modernizację łącznika planowanej linii KDP z Centralną Magistralą Kolejową na odcinku Łódź-Opoczno do standardu technicznego umożliwiającego poruszanie się pociągów z prędkością do 160 km/h. W zakresie tego zadania znajduje się modernizacja istniejącej konwencjonalnej linii kolejowej nr 25 na długości ok. 65 km oraz budowa dwóch nowych odcinków: odcinek od stacji Łódź - Andrzejów do stacji Bedoń (ok. 2 km) oraz odcinek od modernizowanej linii 25 do linii CMK na odcinku Słomianka – Opoczno Płd. (ok. 4 km).
Długość linii KDP to około 455 km, a łącznie z odcinkiem łączącym KDP z CMK - około 525 km.
Przedsięwzięcie obejmuje ponadto:
- Budowę trzech pasażerskich stacji kolejowych: w Sieradzu, Nowych Skalmierzycach i Jarocinie. Zakres budowy obejmuje: budynki dworców, perony, parkingi, wraz z niezbędną infrastrukturą i zagospodarowaniem terenu.
- Budowę obiektów inżynieryjnych, takich jak: wiadukty, mosty, estakady, przejścia pod torami, przepusty, tunele, przejścia dla zwierząt i urządzenia ochrony środowiska.
- Budowę niezbędnej infrastruktury, m.in.: drogi serwisowe, instalacje techniczne, cztery bazy utrzymania linii, budynki techniczne dla urządzeń sterowania ruchem, budynki obsługi energetycznej linii, budynki biurowe.
- Przebudowę skrzyżowań z drogami, liniami kolejowymi i infrastrukturą techniczną (gazociągi, wodociągi, kanalizacja itp.), kolidującymi z linią KDP.
Przedsięwzięcie nie obejmuje torów dojazdowych i innych obiektów w głównych miastach tj. w: Warszawie, Łodzi, Poznaniu i Wrocławiu. Te stacje funkcjonują obecnie i będą modernizowane w ramach osobnych przedsięwzięć, poddawanych ocenie oddziaływania na środowisko niezależnie od budowy linii KDP.
Na poniższym rysunku zaznaczono schematycznie przebieg planowanej linii na tle granic województw.
Rysunek. Schemat linii KDP i jej połączeń z Centralną Magistralą Kolejową (CMK)